Monday, March 10, 2014

Ruwe Belgische Kilometers + Video

BRUSSEL
Manneken PEACE
1 van de vele wandschilderingen
De eerste megaduurtraining van het jaar voor mij is een feit. Half 9 vertrok ik van Station Rilland-Bath met de fiets richting Antwerpen. Na het passeren van de grenspaal rij ik langs het kanaal richting Zandvliet. Via mijn vertrouwde route Stabroek, Hoevenen en Ekeren bereik ik Antwerpen. Er zijn hier al genoeg mensen op de been en op de fiets.
Bij Boom sluit ik aan bij een lokale toergroep en profiteer ik van het windscherm. Mijn Gps is nauwelijks te lezen met de felle zon dus vertrouw ik op de woorden van een renner die mij de juiste kant op loodst.

De wegen zijn niet recht toe recht aan, nee er zitten mooie bochten en aftakkingen in. De route vervolgd zich richting Vilvoorde waar ik onder een viaduct een uitdagende draaitrap klim ontdek. De cafe's in Belgiƫ zijn normaal altijd druk bezocht maar vandaag is het zeker en vast druk. Bij het zien van deze bezoekers met hun speciaalbier moet ik het doen met de scherpte van een glas Cola. Na Grimbergen kan ik het Anatonium al zien en de koers gaat dan ook naar deze grote discobol.
Bij het Anatonium speel ik vrolijk mee als toerist, zwaaiend met mijn camera. Een prachtige klim langs de tuinen van Laken bied zich aan. Bovenaan volgd de afdaling naar de Onze Lieve vrouwen kerk . Nog geen 100 meter verder doorkruis ik een vies beklad en stinkend tunneltje die de rouwekant van Brussel laat zien. De verkeerschaos geeft je als fietser voordeel dat je altijd sneller bent dan de stilstaande auto's. De toeristen zijn in overvloed wanneer ik in de rij sta om Manneken pis te zien. Brussel is creatief met zijn wandschilderingen en Brussel onderscheid zich door de vele verschillende mensen met diverse uitstralingen en culturen. En dan te bedenken dat deze stad zo dicht bij mijn thuis ligt

De drukte laat ik achter me en de Leuvensesteenweg leid me richting Leuven. Leuven staat bekend als studenten stad en dat is dan ook goed aan de gemiddelde leeftijd te zien. Na Leuven een klein ommetje naar  het Hageland met de heuvels van Holsbeek. Terugkerend naar het Noorden bezoek ik de stad Mechelen die eerder een goede indruk op mij achterliet. Na Mechelen is het door stoempen om nog voor zonsondergang Rilland te bereiken. Antwerpen haalt goed de vaart uit dit tempo met als zijn stoplichten en kasseienwegen. Ja de wegen in BelgiĆ« komen twee keer zo hard aan en geven je de nodige eelt op je handen. Bij Zandvliet is het al redelijk donker, bij Rilland is de zon dan ook onder. Mijn trein komt aan en ik zit met een voldaan gevoel naast mijn fiets. 10 uur en 48 min ben ik onderweg geweest en 6055 kcal zijn er verbrand. Ongelofelijk hoeveel diverse indrukken je op een dag kan mee kan krijgen, dit was dan ook serieus genieten op zijn Belgisch.




No comments:

Post a Comment