Wednesday, March 21, 2012

De beste wafels haal je in Luik.



In het voorgaande blog bericht had ik jullie laten weten dat mijn volgende tocht naar Luik zou gaan. Eigenlijk was de planning om nog richting Maastricht te fietsen. Dat is er niet meer van gekomen, de afstand was iets verder dan geschat.  De hele rit is vastgelegd in foto en gps verslag.

Mijn dagindeling 20-03-12

Zo'n tocht houd in vroeg naar bed en vroeg uit bed. Na het eten van een bord pasta kon er gefietst gaan worden. Bij het verlaten van Goes was het nog redelijk fris, gelukkig had ik daar rekening meegehouden. De rit volgde als zo vaak richting Rilland waar ik de grens overstak naar Zandvliet. Na Zandvliet haalde ik in Stabroek nog even mijn 1 euro Cola bij mijn favoriete broodjes/ijs/pralines/snoep zaak. Geweldig dat Belgische taaltje ik voelde me al weer helemaal thuis. De weg vervolgde zich naar Hoevenen,Ekeren richting Schoten. In Schoten legde een belgische meneer mij uit dat ik het beste langs het Albert Kanaal naar Lier kon fietsen. Dus dat deed ik dan maar.
Bij het Albert Kanaal kwam ik twee wielrenners tegen waar ik mee aan de praat kwam. Onderweg kwamen we Nico Eeckhout nog tegen. De weg langs het Albert Kanaal ligt er trouwens ook erg goed bij.  De belgische renners zeiden dat ik ook over Herentals kon gaan maar ik zei dat ik mijn Gps volgde over Lier. Lier is echt een schoon cultuur stadje vol met kasseien dus dat voel je vroeg in de ochtend nogal. Aan de plaatselijke flikken (politie) vroeg ik wat de snelste weg richting Aarschot was en hij stuurde me de weg. Vanaf nu zou het alleen maar makkelijker worden, het was namelijk één rechte lijn naar Luik zei mijn Gps. Op het moment dat er een Vlaamse madam invoegde met rozebroek,pothelm en aqua kleurige zonnebril op haar antiek brommer dacht ik even uit de wind te kunnen fietsen. Bij het optrekken stopte bij haar de teller op 25 dus ze zei gaat u maar. Mijn teller stond op 35 met zicht naar Luik. Toen ik stopte voor een foto van antieke bouwwerken, stopte zij ook weer even met de vraag hoe hard ik ging. Zij moest naar Scherpenheuvel zij ze vrolijk ik zei dan heeft u vast alletijd, aangezien Scherpenheuvel nog een eindje verder was. Ze zette haar weg verder voort en ik haalde haar een paar minuten later weer in.
 
De plaatsen Aarschot,Scherpenheuvel,Tielt-Winge,St Truiden passeerde ik . De heuvels waren inzicht, die kon ik natuurlijk niet laten lichten. Even afwijken van de route om over de paralel gelegen polderwegen te rijden. Hier kwam ik dan ook steile lange klimmetjes tegen.  Luik nog 33 kilometer werd er aangegeven en ik zat al op de 170 dat kon nog wat worden.  Het was mijn overigens afgeraden om de N wegen te nemen omdat deze voor fietsers als gevaarlijk werden gezien. Nou neem je die N wegen dus niet dan maak je helemaal kilometers want die polder wegen blijven maar draaien.

Ik ruik die Luiksewafels al !

Bij het binnen rijden van Luik stond ik gelijk in de file maar als fietser kan je natuurlijk overal voordringen. Voor je gezondheid hoef je niet in Luik te fietsen met al die vieze uitlaatgassen. Het mooiste van Luik het is op heuvel gebouwd en het cenrum ligt laag. Dus dat was afdalen door de grote stad, ideaal dus. Fietspaden zal je hier ook niet zien dus volg gewoon maar de menigte. Nu was het nog even zoeken waar ik die Luiksewafel kon eten. Het centrum was te druk dus ik reed richting het station. Hier kreeg ik te horen dat de Luikse wafels uitverkocht waren. Terug naar het centrum om daar plaats te nemen op het terras waar ik gelijk een fles water met een Luikse wafel bestelde. De prijs 9 euro das best veel voor een zuunige Zeeuw. Maar dat kon de pret niet drukken met zicht op al die pracht Belgische madammen. het was al tegen 5 uur en ik had al 202 kilometer op de teller.

Maastricht was nog 30 kilomter dus ik besloot in Luik te blijven. Met de nodige suikers beklom ik de steile straten in Luik richting de Baselique Sacre Couer. Daar werd me duidelijk dat ze deze eindelijk gingen renoveren, het werd tijd anders was die toch van ellende in elkaar gezakt. Terug in de afdaling over kinderkopjes kwam ik weer in de avondspits. Nu maar naar het prachtige station Guillemins een wit paleis ontworpen door Santiago Calatrava. Hier kocht ik een ticket terug voor de stoptrein naar Antwerpen om daar de stoptrein naar Roosendaal te nemen. Vervolgens overstappen in Roosendaal om daar de stoptrein naar Goes te pakken. Amai je kan maar beter fietsen dan treinen. Half 11 kwam ik aan in Goes om daar nog even naar huis te fietsen.

Goes Luik


2 comments:

  1. Beste Antoine, we maken een diepe buiging voor je.

    Jan en Marjanne

    ReplyDelete
  2. Jow Toines, ziet er goed uit man!
    Super gedaan! Vandaag rustig aan doen en morgen weer knallen.. Gr Toi

    ReplyDelete